Jawapan Isteri Yang Menyebabkan Suaminya Menangis

Jawapan Isteri Yang Menyebabkan Suaminya Menangis - Assalamualaikum, kisah Jogja Yang menceritakan Dalam Suami Bekerja Secara Kontrak dan sudah 3 bulan ditunda gajinya. Isterinya Pada hari Suatu mengajak beliau Ekspo Perabot ke rumah dan Hiasan Dalaman. Semuanya Akan di diceritakan menerusi perbualan Bawah:

"Abang, Kita Pergi kedai Hiasan Dalaman Rumah, Boleh?"


Isteri memandangku Penuh pengharapan. Aku Senyum kelat. Mengangguk are. Menggeleng are.


Tapi, Belum sempat aku dah Pergi Sediakan Jawapan dia.



Dia tak tahu, dah tak 3 bulan gajiku berbayar. Entah APA Dengan masalahnya Syarikat Tempat kerjaku. Masalah kemelesetan Ekonomi agaknya. Aku Bukannya kerja pun Tetap situ. Ambil Upah Kontrak saja. Kerja aku, pikul Simen, bawa paip besar besar-ke rumah-rumah anda. Kadang-Kadang, aku jadi buruh binaan Sandaran. Semua kerja berat, aku buat.

Bukan aku separuh perut. Tapi, separuh Keluarga Kecil aku Jogja. Dua anak orang baru. Dekat 10 Tahun dah aku nikah. Isteri tak kerja. Suri rumah sepenuh Masa.

Rumah tidak pun rumah pusaka arwah nenek Isteri. Menumpang duduk sentiasa di Tanah Famili. Aku pun harta APA Tiada. Harapkan Kereta Proton Saga model anda saja pertama. Anda pun dah nak Roboh kalau bawa Bupati 100 km / hari.

"Jom."

Anak-anak pun dah siap. Isteriku Senyum manja.

Ke kedai Kami Pameran Perabot dan Yang Besar dekat Hiasan Dalaman here kawasan. Ada Ekspo rupanya.

Aku dan anak tengok Sangat gembira isteriku-anak. Pergi dari satu Satu Pameran ke Pameran. Satu dari satu ke Galeri Galeri. Paparan paparan ke. Dari Pameran ruangan ke Tamu dapur Ruangan.

Tanya aku dan Harga tengok.

"Ribu. Belas ribu. Puluh ribu."

Isteriku Pimpin dan anak-anak Tanganku. Sepanjang Pameran dia saja Senyum. Hairannya, dia tak Pula suruh aku beli.

Sampai di Ruangan Galeri dapur dia BERHENTI Lama. Aku Tahu, dia mengimpikan dapur luas Seperti ITU. Ada Kabinet, lengkap dengan ketuhar, dapur masak dan hud. Barangan dapur Serba lengkap. Wanita yang Tidak suka mana?

Dia memegang Erat sedikit Tanganku genggaman. Aku Tahu, mahu dia.

"Abang, Jom. Kita balik. Puas tengok Dah."

Aku terkebil-kebil. Menuruti saja ke langkahnya Kereta uzurku.

Dalam Kereta, isteriku tak lepaskan Tanganku. Aku sengaja menanyakan,

"Awak nak macam dapur tadi, ya?"

Dia jawab,

"Nak Sangat. Tapi ..."

Aku mencelah.

"Tapi?"

Dia meletakkan kepalanya di bahuku.

"Tapi, Biarlah. Syukur Dengan dapur rumah Kita. Syukur udah makan dan apa adanya Minum. Dapur Bukan Yang Saya ingini mengintai abang dan anak anak ada di-Sisi. Masa makan, ceria dan gelak Sekali. Gurau senda Dengan Famili. Meja Kecil , senang capai dan nak hulur lauk. Senang nak SUAP dan anak-anak Suami makan. bahagia Dapur yang. "

Aku terdiam. Senyum Paksa.

"Abang Tauhu impian awak .."

Isteriku RINGKAS-RINGKAS genggam Erat lagi. Kali ini jadi Mangsa lenganku.

"Abang jangan Fikir macam-macam. Saya Ajak abang datang here, Supaya keinginan mata for Saya View all tadi, Pudar Setelah Lihat dah. Tak terbayang Bayang-dah. Tengok dan Lupakan.


Mencintai Tidak Perlu bermakna memiliki. Suka, tak nak beli bermakna.



Semua Barangan Mewah tadi, Dari ruangan sampai ke tamu dapur, dari rumah pagar sampailah Rumah mewah, Saya dan anak impikan abang-anak ada Dalam rumah anda Bersama Dengan all Siap anda.



Indah Sangat ada segalanya. Bahagia Sangat.


Tapi Saya indah di Dunia bayangkan Bukan, bang. Saya bayangkan Mahligai ada di Bupati dari all Syurga tadi. Segalanya ada belaka.

Apa guna ada Period Semuanya mengintai dan anak-anak abang are Türüt Serta? Itu Bukan bahagia maknanya Pada Saya.

Abang, Susah Sekarang Kita, Kita semua Yang lalui Sekarang Jogja Kita Adalah Harga yang Sedang bayar for Mahligai di akhirat kelak. Makin Kita dan sabar Tenang lalui Pahit-Maung, masih suka Duka Bersama, insya-Allah.

Syurga jadi Kita Milik Jua.

Bang, 'Syurga' SETIAP Bagi Orang Tidak Sama. Ada Orang yang makan kek Harga Mahal barulah whole bahagia dia.

Tapi, Saya dan anak-anak, pun sudah makan biskut tawar whole Nikmat bahagianya.

Abang, anak-anak. Syurga Saya. "


Aku dengan kata-kata terkesima isteriku. BERHENTI seketika di Bahu jalan. Cakap Dengan aku nak cek dia tayar. Macam tak sedap saja drive. Padahal, aku tunduk tengok tayar, nangis Sendirian.

Masuk balik Kereta. Senyum.

"Laman utama sana ada jambu air asam BOI. Semua tak nak?"

Dan anak-anak Isteri serentak jawab,

"Nak"
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Post a Comment